In deze 4e module van de WooCommerce Academy gaan we aan de slag met je aanwezigheid op social media. In deze module ga ik je meer inzicht geven in het succesvol toepassen voor social media voor je webshop. In een latere module zal ik ook specifiek aan de slag gaan verschillende kanalen en met het adverteren op social media. Voor deze module starten we met het maken van een social media plan.

Social media kanalen

Hier vind je directe links naar bekende social media kanalen. Ik zorg altijd dat ik voor een webshop een nieuw Gmail of Hotmail adres aanmaak en dan voor alle social media kanalen in elk geval een account aanmaak. Het zal me niet gebeuren dat iemand anders mijn naam gaat gebruiken op social media. Niet alleen leg ik de naam vast, maar ook zorg ik voor een basisopmaak.

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Instagram
  • Whatsapp
  • LinkedIn

Let op: ik kom heel vaak ondernemers tegen die ooit een account aanmaakten en nu niet meer weten hoe ze inloggen. Sla je gebruikersnamen en wachtwoorden dus altijd op, maar ook eventuele beveiligingsvragen die je soms moet beantwoorden. Zo kom je later niet in de problemen, bijvoorbeeld als je een nieuwe computer of telefoon krijgt.

Nog even in het kort de 5 w’s:

  • Waarom wil je social media gebruiken voor je bedrijf?
  • Wie wil je bereiken via social media?
  • Waar bevindt jouw doelgroep zich online?
  • Wat wil jouw doelgroep?
  • Wanneer wil jouw doelgroep iets van jou horen?

To Do:

Na het kijken van deze video ga je aan de slag met je social media plan. Zet de 5 w’s in een document zodat je kunt nadenken over jouw social media aanwezigheid. Misschien kun je ook al nadenken over de kanalen die voor jou relevant zijn of heb je al volgers. Ook dan is het nog steeds nuttig om hier kritisch naar te kijken.

Meer lezen?