Gelukkig is één van de beste tools om je SEO succes te meten gratis verkrijgbaar: Google Analytics. Ik ga ervan uit dat je Google Analytics hebt geïnstalleerd, maar geef je in deze module enkele strategieën om jouw online succes te meten. Natuurlijk ga je daarna verder met je strategie en bouw je dit verder uit voor je webshop.
Handige links
Plug-ins
- Google Analytics Dashboard for WP (GADWP) – het voordeel van deze plug-in is het dashboard in je administratie zodat je elke keer dat je inlogt ziet, hoeveel bezoekers je die dag of week hebt gehad.
- WooCommerce Google Analytics Integration – plug-in voor basisintegratie tussen WooCommerce en Analytics
- Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin for WooCommerce – plug-in die je nodig hebt om e-commerce metingen in Google Analytics uit te voeren. Zo zie je bijvoorbeeld via welke bron een aankoop is gedaan.
To Do:
Zorg dat WooCommerce en Google Analytics voor jouw webshop goed zijn geïntegreerd zodat je e-commerce tracking kunt uitvoeren voor je webshop. Ik heb daarvoor een handig stappenplan geschreven.
Na deze module bepaal je voor jezelf wat voor jou de KPI-cijfers zijn, oftewel Key Performance Indicators. Maak een Excel bestand waarin je maandelijks jouw cijfers bijhoudt, uiteraard met stijgingen en dalingen direct zichtbaar.
Voorbeelden van KPI’s:
- aantal unieke bezoekers en aantal sessies
- bouncepercentage
- herkomst van bezoekers
- nieuwsbriefinschrijvingen
- sales
- aantal organische bezoekers
Vragen?
Heb je vragen of wil je jouw KPI’s doornemen? In het forum van Module 3 kun je jouw vragen stellen.