Als je een WordPress-website hebt, is het heel gebruikelijk om Google Analytics te gebruiken om de bezoekers op je website te volgen en te analyseren. Maar wist je dat Google Analytics ook een aantal geavanceerde e-commerce tracking functies heeft:

  • Met de e-commerce rapportage van Google Analytics kun je verkoopcijfers analyseren. Je kunt product- en transactiegegevens, gemiddelde orderwaarde, e-commerce conversiepercentage, herkomst van de bezoeker en de tijd tot de aankoop en andere gegevens zien.

Het instellen van e-commerce tracking in Google Analytics laat je dan ook belangrijke informatie zien, volledig volgens het principe meten = weten. Het helpt je ook om in te zien of transacties via organische zoekopdrachten binnenkomen, of wellicht via betaalde bronnen, verwijzingsverkeer, e-mail of sociale media. Het geeft je dan ook inzicht welke marketingmiddelen de meeste omzet opleveren. Wil je de conversiepercentages van je WooCommerce webshop verbeteren en optimaliseren, dan is het instellen van e-commerce tracking een must.

Google Analytics e-commerce tracking instellen voor WooCommerce

Ik heb voor jou de exacte stappen, inclusief plug-ins om Google Analytics e-commerce tracking in te stellen voor WooCommerce.

  • Als je Google Analytics niet al op je website gebruikt, meld je je aan voor een account.
  • Installeer de Google Analytics Dashboard voor WP-plugin (GADWP) om je Analytics-trackingcode toe te voegen aan je website. Deze plug-in heeft ook een superhandige widget voor je WordPress dashboard die je een overzicht geeft van bezoekersaantallen zonder in te loggen op Google Analytics.
  • Na het installeren en activeren heb je een nieuwe menu-optie Google Analytics
  • Mijn aanbevolen instellingen voor de GADWP-plugin zijn als volgt.
    • Algemene instellingen: Autoriseer het gebruik van je Google Analytics-account en schakel automatische updates in.
    • Backend-instellingen: toon statistieken aan de Administrator. Schakel de dashboard widget in.
    • Frontend instellingen: toon statistieken aan de Administrator
    • Trackingcode, Basisinstellingen: Ingeschakeld, Universal Analytics
    • Tracking Code, Gebeurtenistracking: track downloads = aan
    • Tracking Code, Tracking uitsluiten: uitsluiten tracking voor Editor, Auteur, Bijdrager, Winkelmanager
  • Ga naar Google Analytics, klik op je website en klik vervolgens op Beheerder > Kolom Weergave > E-commerce-instellingen en stel het volgende in:
    • Stel ‘E-commerce inschakelen’ in
    • Stel ‘Verbeterde e-commerce-rapportage inschakelen’ in
    • Opslaan, klik dan op “Instellingen weergeven”
    • Stel de instelling ‘Currency displayed as’ in, zodat deze overeenkomt met je WooCommerce-valuta.
    • Sla je instellingen voor de Analytics-weergave op.
  • Ga terug naar je WordPress dashboard, en installeer en activeer de WooCommerce Google Analytics Integration plugin. Deze gratis plug-in is geschreven door WooCommerce ontwikkelaars en integreert je WooCommerce transactie- en verkoopgegevens met Google Analytics.
  • Ga naar het WordPress Dashboard > WooCommerce > Instellingen > Integratie > Google Analytics en configureer de volgende instellingen:
    • voer je Google Analytics-ID in (dit kan je vinden in Google Analytics, Admin, Property, Property Settings)
    • GEEN standaard tracking inschakelen (dit is al toegevoegd via de GADWP plugin in stap 2 hierboven)
    • ‘Universele Analytics inschakelen’
    • ​​”Aankooptransacties”
    • “In winkelwagen Events”
    • “Verbeterde e-commerce inschakelen”
    • Sla de instellingen van de plug-in op

Nu alles is ingesteld, kun je natuurlijk wachten op je 1e bestelling, maar je kunt als test ook zelf een testorder plaatsen (inclusief betaling). Het kan daarna 12 tot 24 uur duren voor je de bestelling terugziet in Google Analytics.